Visszapillantó - Aki Pablo Escobar támogatásával jutott el az F1-be

Visszapillantó - Aki Pablo Escobar támogatásával jutott el az F1-be
A Formula-1 hőskorszakában számos olyan versenyző is autóhoz juthatott, akik nem feltétlenül tehetségükkel tűntek ki, hanem leginkább izgalmas háttértörténetükkel. Voltak nemesi származású versenyzők, háborút megjárt veteránok, szimpla kalandorok, újgazdag milliomosok. Olyan viszont, aki a bűnözésből szerzett pénzen jutott el a Forma 1-ig olyan még nem volt.

A tragikus sorsú, kolumbiai Ricardo Londono volt az egyikük, aki egyébként a dél-amerikai ország első F1-es versenyzőjévé vált szerepvállalásával. Londono a híres-hírhedt Medellínben született 1949. augusztus 8-án, és kezdetben hazájában versenyzett, motokrosszozott, de túraautózásban is kipróbálta magát, és országos bajnokká avanzsált. A hetvenes évek második felében került kapcsolatba Pablo Escobarral Bogotában, aki ettől kezdve anyagilag támogatta az egyébként egyáltalán nem fakezű Londonót. 1979-ben az USA-ba, azon belül is az IMSA-ba szerződött, elindult Sebringben és Daytonában is, 1980-ban pedig már Le Mansban is feltűnt, és társaival az összetett hetedik helyén zárt egy Porsche volánja mögött.

Ebben az évben CanAm versenyeken is elindult, méghozzá egy cali-i autókereskedés, valamint Escobar anyagi támogatásának köszönhetően, és meglehetősen sikeres évet zárt, újoncként a 12. lett. Az év végén a kolumbiai kávétermelők szövetsége is mögé állt, így rengeteg pénzzel a háta mögött bérelni tudott egy F1-es Lotust, amellyel az 1980-as brit Aurora-sorozat (itt régi F1-es autókkal versenyeztek) zárófutamán el is akart indulni: Silverstone-ban nagyot bukott az edzésen, ám autóját összerakták, és végül hetedik lett a versenyen. Mivel pénze bőven volt, és ambíciói is, igazi F1-es ülést keresett magának…

A lehetőségre nem kellett sokat várni, az 1981-es daytona-i futam után felkereste őt az Ensing vezetője, Mo Nunn, és a Brazil Nagydíjra ülést adott Londonónak (vélhetően annak a Colin Bennettnek a nyomására, aki a kolumbiai autóját versenyeztette az Aurora-sorozatban), akinek azonban nem volt szuperlicensze – ezt akkor még megszerezhette azzal, hogy eleget köröz az ekkor ideiglenesen alkalmazott, ún. akklimatizációs edzésen, valamint megfelelő tempót is tud autózni. A szerdai napra időzített edzésre azért volt szükség, hogy a pilóták megtanulják a jacarepagua-i pályát, valamint megszokják az óriási hőséget és páratartalmat. Ezzel nem is volt gond, bár Londono négy másodperccel lassabb volt, mint az első helyen végző Reutemann, megelőzte többek közt Derek Daly-t, René Arnoux-t, és még Nelson Piquet-t is, és épphogy csak Gilles Villeneuve mögött zárt – viszont volt egy incidense Keke Rosberggel. Többek közt erre is hivatkozva megtagadták tőle a szuperlicenszet – valószínűsíthető azonban, hogy a dologban Bernie Ecclestone keze is benne volt, aki megneszelte, hogy Londono kapcsolatban áll Pablo Escobarral, és a medellíni kartellel…

Az első kolumbiai F1-es versenyző karrierje ezzel a momentummal lényegében derékba tört. Az Ensign megtartotta a pénzét, Mo Nunn mozgósította a svájci Marc Surert, aki ráadásul pályafutása egyik legjobb versenyét tudta produkálni Brazíliában, ugyanis a negyedik helyen intették le. Londono számára nem volt visszaút az F1-be, így egy ideig még elindult hosszútávú versenyeken (többek közt Juan-Pablo Montoya nagybátyjával, Diegóval egy autóban), de 1986-ban visszavonult. Visszavonulása után Kolumbiában adott el repülőgépeket, hajókat a legismertebb kábítószer-kereskedő kartelleknek, és komoly kapcsolatai voltak a drogcsempészekkel is. 2000-ig működött az üzlet, ekkor a kolumbiai hatóságok 10 millió dolláros vagyonát zárolták, miután kiderültek illegális ügyletei, és közel 2 tonna kokaint találtak házában, de ő maga szabadlábon maradhatott. Próbálta újjáépíteni kapcsolatrendszerét, ám 2009. július 19-én egy tengerparti szállodában ismeretlenek két társával együtt kivégezték – vélhetően egy korábbi, illegális üzleteihez kapcsolódó drogbáró emberei végeztek Kolumbia első F1-es versenyzőjével.

A NapiF1sztori cikke alapján.

blog comments powered by Disqus