Alonso az edzéseken rendre csapattársai előtt végzett (a csapat másik pilótáját, Tarso Marquezt az olasz nagydíjon már a jelentős anyagi támogatással érkező tesztpilóta, a maláj Alex Yoong váltott), ám így is többször erősebb autókat is megelőzve vitézkedett a nem túl acélos olasz konstrukcióban. Eredménytelenség ide, eredménytelenség oda debütáló évében hatalmas Formula–1-es tapasztalatokra tehetett szert egy viszonylag nyomás nélküli környezetben.
2002-ben azonban versenyzői ülés nélkül maradt, annak ellenére, hogy több éves szerződést kötött a faenzai csapattal. Ennek az “oka” a Renault csapat főneke egy bizonyos Flavio Briatore volt, aki Alonsót az F1-be 2002-ben immár teljes gyári csapattal visszatértő Renault-hoz vitte, és rögtön tesztpilótai állást adott neki. Alonso azonban nem csak a franciák autóit próbálgathatta, 2002. júniusában maga Niki Lauda hívta meg a Jaguarhoz egy silverstone-i tesztre, amelyen további 16 pilóta vett részt.
Az osztrák legendának az volt a célja ezzel, hogy két akkori tesztpilótájának (André Lotterernek, és James Courtneynak) egyfajta mércét állítson fel – egy olyan pilóta általi szintet, aki még sosem vezette a zöldek autóit. Lauda Alonsót rendkívül nagyra tartotta, kölcsönvételét pedig Briatore sem vétózta meg, a spanyol pedig kitett magáért: a harmadik helyen végzett a 16 versenyzőt felvonultató teszten, és gyakorlatilag megsemmisítő csapást mért a Jaguar összes pilótájára, mivel erős idejével megelőzte a nem csak a két tesztpilótát hanem a csapat két pilótáját Eddie Irvine-t, és Pedro de la Rosát is.
A meggyőző teljesítmény alaposan felkavarta a Jaguarnál az állóvizet, Lauda elgondolkodott azon, hogy érdemes lenne a spanyolt leszerződtetni, ám ezt Briatore nem engedte mert Alonso a jövőjét egyértelműen a Renault színeiben képzelte el. És hogy ez milyen jó döntésnek bizonyult azt mi sem bizonyítja jobban, hogy 2005-ben a Jaguar már nem volt ott a rajtrácson (2004 végén a hosszú sikertelenség miatt a Ford eladta csapatát, a Jaguar Racinget, és motorját a Cosworthal együtt Dieter Mateschitznek aki ezek után a Red Bull Racing nevet adta a csapatnak) és Alonso 2005-ben és 2006-ban is világbajnok lett.