Visszapillantó - Egy önkritikus pilóta

Visszapillantó - Egy önkritikus pilóta
A Forma 1-es pilóták szinte mindegyike öntelt, önző és meg van róla győződve, hogy ő a legjobb az egész mezőnyben. Aztán ahogy telnek az évek megváltoznak de volt egy oyan pilóta aki pontosan tudta, hogy egy harmat gyenge versenyző és ezt mind a mai napig nyíltan vállalja is.

Nem rég ünnepelte 60. születésnapját az F1 történetének egyik leggyengébb – ugyanakkor legönkritikusabb – versenyzője, a Kobéban született Taki Inoue. A japán pilótának már a pályafutása sem indult a legegyszerűbb módon, tinédzser korában eldöntötte, hogy F1-es versenyző akar lenni, ezért Angliába költözött, beiratkozott egy versenyzőiskolába angol nyelvtudás nélkül(!), majd a Formula-Fordban próbálkozott, de a sikerek elkerülték, így inkább hazatért, és a japán F3-ban próbált szerencsét.

A négy év alatt összegyűjtött 11 pont nem volt kimondottan veretes eredmény, ugyanakkor Inoue az évek alatt komoly üzleti kapcsolatokra tett szert, és lényegében menő üzletemberré vált. Ez segítette őt abban, hogy 1994-re visszatérjen Európába, és rögtön az F3000-be kerüljön – ráadásul a Super Nova Racinghez szerződhetett, amely a sorozat egyik legerősebb istállójává vált (a családi háttere is sokat számított, ugyanis a Nova-csoportban voltak érdekeltségeik az Inoue-famíliának). Vincenzo Sospiri lett a csapattársa, aki a bajnoki címért harcolt, Inoue viszont leginkább azért, hogy kvalifikálja magát. Pontot nem szerzett, viszont mivel az F1 egyik betétfutamát az F3000 adta, kapcsolatba tudott lépni néhány F1-es istállóval.

Jenekkel kitömött pénztárcával megváltotta a helyét a Simteknél a Japán Nagydíjra, és némi meglepetésre sikeresen kvalifikálta is magát, ám a másnapi futamon az esőben kicsúszott és kiesett. Azonban mivel pénze bőven volt, a kisebb csapatok érdeklődését felkeltette, gyakorlatilag válogathatott is: végül a Footworkkel állapodott meg, a brit csapatnak 7 millió dollárt fizetett az egy éves szerződésért cserébe. Azt viszont aligha gondolta, hogy élete legnagyobb kalandjára fizetett be ezzel…

1995-ben a Footworknél egyértelműen Gianni Morbidelli volt a húzónév, a veterán olasz öt pontot szerzett úgy, hogy ki kellett hagynia hét futamot a szezon közepén (a szezon közepén a csapat egyre nehezebb anyagi helyzetbe került, ezért őt Max Papis váltotta így húzva ki a csapatot az anyagi mélygödörből) de visszatért az utolsó három fordulóra és szerzett egy harmadik helyet az utolsó futamon Adalaideben. Inoue eközben jelentősen el volt maradva tőle, az első öt futamon célba sem ért (ráadásul állítása szerint Brazíliában, a futamon ejtette meg első boxkiállását is az F1-ben).

Különös balesetből azonban nem volt hiány. Monacóban minden idők egyik legszürreálisabb balesetét szenvedte el a szombat délelőtti edzésen: a japán el akarta engedni Frentzent (Sauber-Ford), ám fékhiba lépett fel, megforgott, és lefulladt. Pillanatokkal később megérkezett egy tréler, hogy visszavigye a boxba az autót, ám az autómentő sofőrje megkérte Inouét, hogy üljön vissza autójába, és kormányozza fel a Footworkot. Miközben a folyamat zajlott, a Safety Car megjelent, a rali-legenda Jean Ragnottival a fedélzetén, aki kézifékes fordulásokkal szórakoztatta a nagyérdeműt, ám túl nagy sebességgel érkezett meg, nekiment a félig még az úttesten lévő Footworknek, ami az ütközéstől leborult a trélerről és fejre állt – benne az óriási szerencséjére még sisakban lévő, de magát már kikötő Inouéval. A japán pilóta sisakja is behorpadt, és agyrázkódással kórházba szállították…

A szezon többi részében sem Inoue volt a csapat húzóembere, de futamról futamra javult, Kanadában és Monzában pedig a top 10-ben zárt. Ám mégsem emiatt maradt még emlékezetes számára ez az év, hanem a Magyar Nagydíjon történt eset miatt: a japán pilóta autója a 13. körben megadta magát, és miközben egy tűzoltópalackért ment, elütötte őt az orvosi autó… Ráadásul hiába voltak fájdalmai, a mentőhelikopter nem vitte kórházba, mert ha felszállt volna a gép, akkor le kellett volna inteni a futamot ekkoriban.

F1-es pályafutása a szezon végén gyakorlatilag véget ért, hiába kilincselt a Ligiernél és a Saubernél, de végül a Minardi szerződtette. Ám a szponzora két héttel a szezon kezdete előtt kihátrált mögüle, Giancarlo Minardi pedig kirúgta, újabb lehetőséget pedig már nem kapott az F1-ben. 2008-ban is versenyzett még, de önkritikus módon belátta, jobban jár, ha a fiatal tehetségek felkutatására fordítja erejét, manapság is ezzel foglalkozik.

A NapiF1sztori cikke alapján.

blog comments powered by Disqus