SÜTIK HASZNÁLATA - kérünk, tekintsd át és állítsd be igényeid szerint!

Weboldalunk sütiket (cookie) használ. Ezek egy része elengedhetetlen a webáruház megfelelő működéséhez. A marketing sütik használatával pedig könnyebbé tudjuk tenni a vásárlást az oldalon és az érdeklődési körödnek megfelelő ajánlatokat, hirdetéseket tudunk megjelentetni neked. A "Beállítások módosítása" gombra kattintva állítsd be a használható sütiket. Későbbi módosítás a bal alsó sarokban levő fogaskerékkkel. További tudnivalókat a sütikről Adatvédelmi szabályzatunkban találsz.

Visszapillantó - Sztorik csapatokról 2. rész: a DAMS sztori

Visszapillantó - Sztorik csapatokról 2. rész: a DAMS sztori

A következő történet már szinte ismerős lehet azoknak, akik évtizedek óta figyelemmel követik a Forma 1-et: utánpótlás-szériában vitézkedő csapat, komoly, F1-es tervek, majd adósságokkal megterhelt megszűnés. A most következő csapat is hasonló utat járt be, azonban annyiban különbözik a mezőny végén küszködő társaitól, hogy az autójuk soha sem indult el egyetlen F1-es hétvégén sem, valamint abban, hogy mind a mai napig komoly tényezők a nemzetközi motorsportban. Ez a csapat a francia DAMS.

A DAMS-csapatát 1988-ban alapította Jean-Paul Driot és az egykori F1-es veterán, René Arnoux (a DAMS szó eredetileg a Driot-Arnoux MotorSportot jelentette, manapság viszont már Driot Associés Motor Sport-ként hivatkoznak rájuk), és alapvetően utánpótlás-képzéssel akartak foglalkozni, ezért is neveztek be alapításuk után szinte azonnal a Formula-3000-es sorozatba. Színeiket remek pilóták képviselték, elég csak Eric Bernard, Allan McNish, vagy Olivier Panis nevét említeni, akik a Forma-1-ben is több-kevesebb sikerrel vitézkedtek. Az 1993-as és 1994-es F3000-es bajnoki címek után a DAMS elszánta magát az F1-es debütálásra, azonban a projektet mindenképpen párhuzamosan szerették volna futtatni az F3000-es sorozattal, tehát nem számolták fel korábbi érdekeltségeiket.

 

Ahhoz, hogy a DAMS versenyképes legyen, Driot szerződést kötött a versenyautó-tervezésben már sokat tapasztalt Adrian Reynarddal, a brit szakember cége pedig el is készítette Rob Arnott és Claude Galopin vezetésével a GD-01-es konstrukciót, a csapat első F1-es gépét – amelyet az 1994-es tragikus imolai hétvége után némileg át kellett tervezniük, a szigorított biztonsági előírások miatt. A meglehetősen robusztus autó nagy légbeömlőket, valamint elavulttá váló lapos orrot és egy hatsebességes szekvenciális váltót kapott. A meghajtásért a Ford-Cosworth ED V8-asa felelt, amely leginkább kiscsapatok erőforrásának számított – nem volt túl erős, de a középmezőny szintjéhez elegendő volt. A csapat 1995 augusztusában mutatta be autóját Le Mansban, majd októberben pályára is vitték a szinte szponzor-feliratok nélküli gépet a Paul Ricard-i pályán, mégpedig Jan Lammers, illetve az előző évben a Larrousse-nál versenyző Éric Comas vezethette a kék-fehér-sárga GD-01-est. Eddig a pontig úgy tűnt, minden a tervek szerint halad…

 

Azonban a csapat folyamatosan pénzhiánnyal küzdött. A nagy francia szponzorok a Ligier-t támogatták, így rendkívül nehéz volt a csapatnak boldogulnia, már a GD-01-es áttervezése is problémákat okozott 1994 folyamán – ekkor vetődött fel először, hogy a csapat legyártja az autót, de bérbe adja Gérard Larrousse csapatának, amely szintén anyagi gondokkal küzdött, és amely nem volt képes saját autót építeni 1995-re. Ezt a lehetőséget azonban Driot elvetette, mivel Larrousse kevés beleszólást engedett volna neki. A nehézkes anyagi helyzet miatt a csapat nem is nevezett az 1996-os szezonra, majd miután teljesen kilátástalanná vált a szponzor-kérdés, Driot beszüntette az F1-es projektet.

 

A DAMS azonban nem tűnt el, a csapat az F1-es projekttel párhuzamosan tovább versenyzett az F3000-ben is, majd 1997-től már GT-versenyeken, illetve a Le Mans-i 24 óráson is elindultak. Ezzel párhuzamosan a GP2-ben, a GP3-ban, az azóta megszűnt A1-GP-n, és a Formula-Renault versenyeken is feltűntek a csapat autói, számtalan ismert autóversenyzőnek lehetőséget adva. Manapság a Formula-E-ben, illetve a megújuló Formula-2-ben képviseltetik magukat.

napiF1sztori vendégcikke

Tartalomhoz tartozó címkék: Napi F1 sztori Visszapillantó
Az oldal tetejére