Visszapillantó - Sztorik csapatokról 7. rész: a Trebron sztori

Visszapillantó - Sztorik csapatokról 7. rész: a Trebron sztori
A Trebron-név hallatán aligha kapja fel a fejét az F1 rajongók nagy része, mégpedig azért nem, mert ez a csapat még a rajtrácsig sem jutott el – azonban elképesztő technikai újításokkal kívánt berobbanni a mezőnybe a kilencvenes évek elején. Most az ő történetüket ismerhetitek meg.

A Trebron-csapatot 1992-ben, Tokióban alapította Norbert Hamy, aki egy Németországban született, de Kanadában élő, és komoly karriert, illetve vállalatot építő szakember volt, akinek cége a legmodernebb technológiákkal foglalkozott, és elsősorban a járműipar számára fejlesztettek és gyártottak. Hamy a nyolcvanas években Japánba tette át ideiglenesen székhelyét, és ott megismerkedett három üzletemberrel, Hideyuki Ichihashival, Naoki Babával és Sohey Tsuchiyával, akikkel hamar megvolt az összhang, ugyanis Hamyhez hasonlóan ők is motorsport rajongók voltak. Hamy rábeszélte őket, hogy alapítsanak egy F1-es csapatot, a Trebront (amely egyébként egyszerűen Hamy keresztnevének megfordításából adódott), amely a legmagasabb szintű technológiák egyfajta éles kísérleti laboratóriuma lett volna.

A fő cél az volt, hogy a Formula-1-ben kifejlesztett csúcsminőségű technológiai megoldásokat később az utcai autózásba is át lehessen vinni. Ambiciózus tervekkel álltak elő, két gyárat akartak építeni, az egyiket Japánban, ahol a versenyautók épültek volna a Mitsubishi Rayon segítségével, a másik gyárat pedig Silverstone mellé tervezték, ott a csapat logisztikai központja lett volna. Az angliai gyár vezetésére már meg is állapodott Hamy Mike Lowmannel, aki korábban már dolgozott többek közt a Lotusnál is, valamint Richard Lloyd-al.

A Tokióban megtartott autóbemutatón az új csapat még egy kisebb modellt is bemutatott leendő autójáról, amely valóban futurisztikusnak és innovatívnak tűnt, és maga Hamy is azt nyilatkozta, hogy az új versenyautó szinte teljes mértékben el fog térni az eddig megszokott modellektől. Többek közt új felfüggesztést, modern hűtőrendszert, és még sok más, szavaival élve “új technológiát” ígért. A csapat saját motort is akart építeni, végül azonban a közelgő debütálás miatt a Judd-al állapodtak meg 1993-ra, így a brit gyártó szállította volna a V10-eseket a gyakorlatilag japán színekben induló csapat számára.


A többek közt Eddie Jordan, és Bernie Ecclestone által is szóban támogatott projekt azonban amilyen látványosan robbant be, olyan gyorsan, és szinte nyom nélkül omlott össze, és tűnt el – a Formula-1 már ezekben az években sem volt olcsó, és ezt a Trebron is megtapasztalhatta saját bőrén, pillanatok alatt csődbe mentek, ráadásul a tervrajzaik további sorsa is ismeretlen – a Trebron gyakorlatilag egy lábjegyzet maradt az ambiciózus, de gyorsan megbukott projektek között.

Tartalomhoz tartozó címkék: F1 Classic Napi F1 sztori
blog comments powered by Disqus