SÜTIK HASZNÁLATA - kérünk, tekintsd át és állítsd be igényeid szerint!

Weboldalunk sütiket (cookie) használ. Ezek egy része elengedhetetlen a webáruház megfelelő működéséhez. A marketing sütik használatával pedig könnyebbé tudjuk tenni a vásárlást az oldalon és az érdeklődési körödnek megfelelő ajánlatokat, hirdetéseket tudunk megjelentetni neked. A "Beállítások módosítása" gombra kattintva állítsd be a használható sütiket. Későbbi módosítás a bal alsó sarokban levő fogaskerékkkel. További tudnivalókat a sütikről Adatvédelmi szabályzatunkban találsz.

Visszapillantó - Sztorik csapatokról 6. rész: a Peugeot projekt

Visszapillantó - Sztorik csapatokról 6. rész: a Peugeot projekt
A Peugeot is azon márkák egyike akik gyári csapatként is és motorgyártóként is szerepltek a Forma 1-ben de még sem akkora sikerrel mint ahogy azt ők szerették volna. Most az önálló F1-es csapatra vonatkozó terveiről olvashatsz blogunkban.

A Peugeot Sportot 1981-ben alapították meg, mégpedig Jean Todt vezetése alatt, és kezdetben a rally világbajnokságon vettek részt. Akkoriban a rallyban a B csoportos autók igazi fenevadak voltak és a Peugeot számára nagyon hamar jöttek is a sikerek. A csapatnál olyan legendás versenyeztek mint Ari Vatanen, Juha Kankkunen, illetve Timo Salonennel. Ezt követően elindultak a Dakar Rallyn, ahol a 205-s modellel öt éven keresztül uralták a dűnéket.

1988-ban új vizekre eveztek, és nekiláttak egy hosszútávú versenyeken bevetendő prototípus kifejlesztésének, amely a 908-as azonosítót kapta. 1991-ben debütáltak a C csoportos sportkocsi-világbajnokságon, ahol rögtön második helyen végeztek a gyártók közt – megelőzve a Michael Schumacherrel felálló Sauber-Mercedest, majd a következő évben totális győzelmet arattak a kategóriában, és megnyerték a Le Mans-i 24 órás futamot is. Miután 1992 végén a sportkocsi világbajnokság véget ért, és kiderült, nem is lesz több szezon, a Peugeot új motivációt keresett – ekkor érkezett Jean Todt ötlete az F1-es szerepvállalásról, mégpedig teljes gyári szinten.

A motor tulajdonképpen adott volt, a franciák ugyanis némi módosítás után rögtön ki tudtak állítani egy 3500 köbcentiméteres V10-es motort, mivel hasonló konstrukcióval versenyeztek a sportkocsik közt is. Eladni nem akartak erőforrást, hanem Todt vezetésével egy teljesen önálló alapokon álló, igazi francia csapatot akartak létrehozni, a francia Michelin abroncsokkal, francia szponzorokkal, és francia versenyzőkkel. Enrique Scalabroni már meg is tervezte a korszaknak megfelelő versenyautót, és már annyira komolyra fordult a projekt, hogy egy 1994-es debütálást sem találtak lehetetlennek – ezzel három francia istálló lett volna az F1-ben, a gall színeket eddig a Ligier és a Larrousse képviselte, de minden bizonnyal a gyári Peugeot lett volna a legveszélyesebb az élmezőnyre, mivel a gyár elképesztő pénzösszegeket fordított az eddigi motorsportos projektjeire, és ez nem lett volna másképp az F1-ben sem.


Azonban 1993-ban a projektet vezető Jean Todt-ot megkereste Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke, és gigászi összeget kínálva és korlátlan szabadkezet ajánlva elcsábította a Ferrarihoz. Hamar meg is egyezett a francia szakemberrel, a Peugeot nagyszabású projektje pedig darabokra hullott, és végül soha nem is került szóba a gyári csapattal való belépés. Motorokkal viszont ellátott a francia gyár több csapatot is. A McLarennel mindössze csak egy évet működtek együtt 1994-ben de Ron Dennis hamar megszabadult a Peugeotól mert a francia motor nagyon megbízhatatlan volt illetve a legnehezebb is a mezőnyben, továbbá a Mercedesben nagyobb potenciált és szorosabb együttműködést látott.

Így maradt a Jordan 1995-től egészen 1997-ig mely bár nem volt kiemelkedően sikeres de így is partnereként dobogós helyezéseket is szereztek. 1997-ben Alain Prost felvásárolta a Ligier csapatot és megalapította a Prost Grand Prix csapatát. A professzor folytatta a francia álom megvalósítását azaz francia csapat, francia motor, francia versenyző és francia szponzorok.  Az első év, 1997, viszonylag sikeres volt hiszen 21 pontot szerzett a csapat és hatodikként végeztek a konstruktőrök között de 1998-tól egy lassú hanyatlás indult be, és végül 2000 végén távozott az oroszlános márka az F1-ből, mig a Prost csapat 2002. január 28-án támogatók hiányában tönkrement és felszámolás alá került.

Tartalomhoz tartozó címkék: F1 Classic Napi F1 sztori
blog comments powered by Disqus
Az oldal tetejére