2022-es tesztek lebonyolítása
Idén két fázisban készülnek fel a csapatok a szezonnyitóra. Az első, zárt körű tesztre Barcelonában kerül sor február 23 - 25 között. Majd a második, már nyilvános teszt Bahreinben lesz március 10 - 12 között.
A barcelonai teszteket nem lehet élőben nézni, de több portál is "közvetít" élő chat vagy rendszeresen frissülő blog formájában.
A hivatalos oldalakon majd csak a nap végén lesz egy, az adott napi időeredményeket is tartalmazó összefoglaló.
A lebonyolítás rendje egyébként a megszokott lesz: mindhárom napon 9:00 - 13:00 és 14:00 - 18:00 között lesz nyitva a pálya a csapatok számára és minden csapat 1 autóval vehet részt a teszten.
Ugyanez a felosztás lesz Bahreinben is, de akkor 8:00 - 12:00 és 13:00 - 17:00 között zajlik majd az edzés. Az itteni eseményeket már követhetjük majd élőben és ide már rajongók is mehetnek.
Kik ülnek majd az autókban?
A szabályok szerint egy csapat egy autóval tesztelhet, így a pilóták között felosztják a tesztelési lehetőségeket. Amit már tudunk:
Barcelona F1 teszt |
febr. 23. szerda |
febr. 24. csütörtök |
febr. 25. péntek |
---|---|---|---|
Aston Martin |
Sebastian Vettel (de.) / Lance Stroll (du.) |
Lance Stroll (de.) / Sebastian Vettel (du.) |
Sebastian Vettel (de.) / Lance Stroll (du.) |
Haas |
Nikita Mazepin (de.) / |
Mick Schumacher (de.) / Nikita Mazepin (du.) |
Nikita Mazepin (de.) / Mick Schumacher (du.) |
Williams |
Nicholas Latifi (de.) / Alexander Albon (du.) |
Alexander Albon (de.) / Nicholas Latifi (du.) |
Nicholas Latifi (de.) / Alexander Albon (du.) |
Mercedes |
George Russell (de.) / Lewis Hamilton (du.) |
Lewis Hamilton (de.) / George Russel (du.) |
George Russell (de.) / Lewis Hamilton (du.) |
Red Bull |
Max Verstappen |
Sergio Perez |
Max Verstappen (de.) / Sergio Perez (du.) |
Ferrari |
Charles Leclerc (de.) / Carlos Sainz (du.) |
Carlos Sainz (de.) / Charles Leclerc (du.) |
Charles Leclerc (de.) / Carlos Sainz (du.) |
McLaren |
Lando Norris |
Daniel Ricciardo |
Lando Norris (de.) / Daniel Ricciardo (du.) |
Alpine |
Fernando Alonso |
Esteban Ocon |
Fernando Alonso (de.) / Esteban Ocon (du.) |
AlphaTauri |
Yuki Tsunoda |
Pierre Gasly |
Pierre Gasly (de.) / Yuki Tsunoda (du.) |
Alfa Romeo |
Robert Kubica (de.) / Valtteri Bottas (du.) |
Valtteri Bottas (de.) / Guanyu Zhou (du.) |
Guanyu Zhou (de.) / Valtteri Bottas (du.) |
A táblázatot folyamatosan bővítjük, amint lesznek újabb információink.
Miért van két külön teszt?
A korábbi években megszokott rendtől azért térnek el, mivel idén az új szabályok miatt az autók nagymértékben változtak és a csapatok számára fontos, hogy legyen idejük alaposan és sokrétűen tesztelni az autókat. A második teszt pedig azért lesz Bahreinben, mert annak a pályának a karakterisztikája ideális a tesztekhez és a rákövetkező héten ott indul majd a 2022-es bajnoki szezon. Ez pedig a logisztika szempontjából könnyebbség.
Mik ezek az új szabályok?
A 2022-es szabályváltozások a "ground efferct"-re, vagyis a szívóerőre fókuszálnak a szárnyak által generált leszorítóerő helyett. Olyan aerodinamikai szabálymódosítások léptek életbe, amitől azt várják, hogy az autókat könnyebb lesz üldözni és így közelebbi és izgalmasabb versenyzést láthatunk majd.
A ground effect megoldást 1982 óta tiltotta az F1 szabályzata a veszélyessége miatt. Mára azonban annyit fejlődtek mind az autók, mind a pályák, hogy idejét látták újra bevezetni.
Ettől az évtől kezdve az aerodinamikai változtatások részeként bevezetik a 18-inches abroncsokat is az F1-ben. A DRS (még) megmarad, de ez változhat, ha az új szabályok szerint épített autók enélkül is hozzák az elvárt akciódúsabb versenyeket. Ezen kívül több egységesített elemet is felsorol az új szabálykönyv, hogy csökkentsék az autók bekerülési költségeit olyan területeken, aminek nincs vagy csak nagyon kicsi a teljesítményre gyakorolt hatása.
Végül az új szabályok a költségcsökkentés tekintetében is hoznak változásokat: a költségvetési sapkát csökkentik, emellett a szélcsatorna és CFD-fejlesztés idejét egy csúszó skálán határozták meg, hogy javítsák a versenyképességet: a rosszabbul telejsítő csapat több szélcsatorna-időt kap, a jobban teljesítő pedig kevesebbet. A sorrendet az előző év eredménye alapján állapítják meg.
Röviden összefoglalva ezek a leglényegesebb változások, amiktől egy új, a korábbiaknál izgalmasabb és akár meglepő eredményeket szállító szezonra számít az F1 világa.
TESZTEREDMÉNYEK
Barcelona 3. nap
- Hamilton, Mercedes, 1m19.138s, C5 tyre - 89 kör
- Russell, Mercedes, 1m19.233s, C5-66
- Perez, Red Bull, 1m19.556s, C4 - 68
- Verstappen, Red Bull, 1m19.756s, C3 - 59
- Vettel, Aston Martin, 1m19.824s, C5-48
- Leclerc, Ferrari, 1m19.831s, C3-44
- Sainz, Ferrari, 1m20.072s, C3 - 86
- Albon, Williams, 1m20.318, C4-88
- Latifi, Williams, 1m20.699s, C4-13
- Ricciardo, McLaren, 1m20.750, C3-80
- Norris, McLaren, 1m20.827s, C3-52
- Alonso, Alpine, 1m21.242s, C3 - 12
- Zhou, Alfa Romeo, 1m21.939s, C3-41
- Gasly, AlphaTauri, 1m22.469s, C4-40
- Mazepin, Haas, 1m26.229s, C3-9
- Bottas, Alfa Romeo, 1m30.433s, C3-10
Barcelona 2. nap
- Leclerc, Ferrari, 1m19.689s, C3 - 78 kör
- Gasly, AlphaTauri, 1m19.918s, C4-146
- Ricciardo, McLaren, 1m20.288s, C4-126
- Russell, Mercedes, 1m20.537s, C3-65
- Sainz, Ferrari, 1m20.546s, C3-71
- Vettel, Aston Martin, 1m20.784s, C3-73
- Perez, Red Bull, 1m21.430s, C3 - 78
- Mazepin, Haas, 1m21.512s, C3-41
- Albon, Williams, 1m21.531s, C3-47
- Zhou, Alfa Romeo, 1m21.885s, C3-71
- Latifi, Williams, 1m21.894s, C3-61
- Stroll, Aston Martin, 1m21.920s, C3 - 55
- Schumacher, Haas, 1m21.949s, C3-66
- Ocon, Alpine, 1m22.164s, C3-124
- Bottas, Alfa Romeo, 1m22.288s, C3-21
- Hamilton, Mercedes, 1m22.562s, C2-40
Barcelona 1. nap
- Norris, McLaren, 1.19.568, C4 - délután
- Leclerc, Ferrari, 1.20.165, C3
- Sainz, Ferrari, 1.20.416, C3 - délután
- Russell, Mercedes, 1.20.784, C3
- Hamilton, Mercedes, 1.20.929, C3 - délután
- Vettel, Aston Martin, 1.21.276, C3
- Cunoda, AlphaTauri, 1.21.638, C3
- Verstappen, Red Bull, 1.22.246, C2
- Bottas, Alfa Romeo, 1.22.572, C3 - délután
- Alonso, Alpine, 1.22.622, C2 - délután
- Albon, Williams, 1.22.760, C3 - délután
- Schumacher, Haas, 1.23.009, C3 - délután
- Stroll, Aston Martin, 1.23.327, C2
- Latifi, Williams, 1.23.379, C3
- Mazepin, Haas, 1.24.505, C2
- Kubica, Alfa Romeo, 1.25.909, C3
Forrás: motorsport.com