A Rory Byrne – Ross Brawn – Paolo Martinelli vezette tervezőcsapat által készített F2002-es szinte teljesen új alapokra épült, szemben a korábbi modellekkel. Az új autó kompaktabb, könnyebb, aerodinamikailag hatékonyabb lett. Új fejlesztéstű motort is kapott az autó, a 051-es kódjelű V10-es könnyebb, és jobb súlypontelosztással rendelkezett, mint elődje. Ugyan nem ez volt a legerősebb erőforrás a mezőnyben, de a közel 880 lóerős teljesítményre nem lehetett panasz, ráadásul a megbízhatósággal sem volt gond (a mezőny legerősebbje, a 900 lóerő körüli BMW motor viszont számtalan betegséggel küzdött, nem is beszélve a Mercedes motorjairól). Az új motor új sebességváltót is kapott, amelyet teljesen új anyagokból készítettek (titán-ötvözetekből), kisebb és könnyebb lett, gyorsabb sebességváltásokat lehetővé téve. A motorhoz új kipufogó-rendszer is készült, egyedi módon a forró gázokat nem felfelé eresztette ki az autó, hanem egy csonkon keresztül hátrafelé, így a forró levegő hatékonyabban került elvezetésre.
Az első tesztek után elégedettek lehettek az olaszok, az F2002-es pokoli tempóra volt képes rögtön a garázsból való kigördülése után, egy másodperccel meg is döntötte vele Schumacher a fioranói tesztpálya körrekordját. Azonban a megbízhatóságon még javítani kellett, így a csapat úgy döntött, hogy inkább készítenek egy átmeneti versenyautót az előző évet szintén jó részt domináló F2001-es alapjaira és majd csak a szezon harmadik futamán, Brazíliában vetik be az F2002-est. A módosított F2001-es nem vallott szégyent Schumacher keze alatt, Melbourne-ben simán győzött, Malajziában pedig harmadik lett. Barrichello viszont eredménytelenül indította a szezont, Ausztráliában Ralf Schumacher rajta “dobbantott” a start után, Malajziában pedig tönkrement a motorja. Ráadásul a brazil pilóta nem kapta meg az új autót hazai versenyén, így ő kénytelen volt ismét a régi autóba ülni, amely hidraulikai hiba miatt hamar megadta magát. Schumacher viszont már az F2002-essel csatázhatott, és ugyan kikapott a kvalifikáción Montoyától, a futamon szoros győzelmet aratott öccsével szemben, aki mindössze fél másodperccel mögötte futott be.
Az új autó diadalmenete Imolában indult, ekkor már Barrichello is megkapta a friss technikát. A két Ferrari elfoglalta az első sort a rajtrácson, majd sima győzelmet arattak, a hatodik helyezett David Coulthardnak is kört adva. Spanyolországban is újra az első két helyen álltak a Ferrarik, azonban Barrichello autójában tönkrement a sebességváltó már a rajt előtt, így Schumacher magára maradt. A német azonban elképesztően magabiztos győzelmet aratott, a második helyezett Montoya 35 másodperccel maradt el tőle. Ausztriában is folytatódott a menetelés, ugyan a két Williams-BMW befurakodott a vörösök közé az időmérő edzésen, de a futamon nem volt kérdés: újabb kettős győzelmet aratott a Scuderia. A befutó viszont botrányba fulladt, Rubens Barrichello a hétvége során végig gyorsabb volt Schumachernél, azonban Jean Todt és Ross Brawn úgy döntött, Schumachernek kell győznie, a brazil pilóta pedig a leintés előtt néhány méterrel engedte át az első helyet a német pilótának.
Fantasztikus teljesítmény – a botrány ellenére is – az olaszoktól, a bajnoki címek egyre közelebb kerültek a csapathoz, az Osztrák Nagydíj után Schumacher 27 ponttal, a Ferrari 16 ponttal vezetett a közvetlen riválisok (Montoya és Williams-BMW) előtt. Az F2002-es minden tekintetben jobb konstrukció volt ellenfeleinél, tapadásban, gumikezelésben, üzemanyag-fogyasztásban, az egész csomag magasan a mezőny fölött állt, és futamról futamra csak egyre jobb lett. Igaz, a kvalifikációkon Montoya kőkemény ellenfél volt, a kolumbiai sorra gyűjtötte a pole pozíciókat, de a Williams-BMW megbízhatatlan és nehezen kezelhető autó volt a futamokon.
Ha volt is mélypont az olaszok számára 2002-ben, az Monacóban következett be. Schumachert itt legyőzte David Coulthard, és második lett, Barrichello pedig a másik McLarennel, Räikkönennel ütközött, és lett hetedik. Kanadában a német sima győzelmet aratott, Barrichello viszont újra fennakadt egy McLarenen, ezúttal David Coulthard állta útját. Miután a Kanadai Nagydíj után Schumacher már 43 pontosra növelte előnyét a bajnokságban, így Barrichello is megkapta az esélyt, a brazil pilóta a Nürburgringen bezsebelte pályafutása második futamgyőzelmét, csapattársa a második lett. Silverstone-ban Montoya újabb pole pozíciót szerzett, és ezúttal Schumacher keményen megküzdött a sikerért a kolumbiaival, akivel látványos csatát vívott az esős futamon. Barrichello is megmutatta az F2002 erejét, a start után kipördült a brazil, de egészen elképesztő tempót produkálva a második helyen futott be végül.
Franciaországban a brazil újra pórul járt, hiába szerezte meg a harmadik rajtkockát, autója cserben hagyta, és nem tudott elstartolni. Schumacher az élről indulhatott, majd a futam során elképesztő csatákba keveredett a váratlanul jó tempót autózó McLarenekkel, és Montoyával. Végül néhány körrel a leintés előtt az élen autózó Räikkönen megcsúszott egy olajfolton, Schumacher pedig elment mellette, és ezzel a győzelemmel bebiztosította pályafutása ötödik világbajnoki címét, amellyel beállította Juan Manuel Fangio rekordját.
Azonban nem volt megállás, a német megnyerte hazai nagydíját is az átalakított Hockenheimringen, győzött Belgiumban, és Japánban is. Barrichello is megkapta az esélyt, a brazil pilóta győzött a Hungaroringen, Monzában, és Indianapolisban is (ahol fotó alapján dőlt el, ki győzött). A Ferrari totális egyeduralmat épített ki, a szezon 17 futamából 15 alkalommal a vörösök nyertek, és 221 pontot szereztek, amivel megdöntötték a legendás Senna-Prost duó 1988-as 199 pontot rekordját.
A napiF1sztori vendégcikke