SÜTIK HASZNÁLATA - kérünk, tekintsd át és állítsd be igényeid szerint!

Weboldalunk sütiket (cookie) használ. Ezek egy része elengedhetetlen a webáruház megfelelő működéséhez. A marketing sütik használatával pedig könnyebbé tudjuk tenni a vásárlást az oldalon és az érdeklődési körödnek megfelelő ajánlatokat, hirdetéseket tudunk megjelentetni neked. A "Beállítások módosítása" gombra kattintva állítsd be a használható sütiket. Későbbi módosítás a bal alsó sarokban levő fogaskerékkkel. További tudnivalókat a sütikről Adatvédelmi szabályzatunkban találsz.

Visszapillantó - Pedro Lamy második születésnapja

Visszapillantó - Pedro Lamy második születésnapja
Pedro Lamy két apropóból írta be magát a Forma 1 emlékkönyvébe. Egyrészt ő volt az első portugál pilóta aki pontot szerzett F1-ben, másrészt túlélt egy olyan balesetet mely mind a mai napig csodaszámba megy.

José Pedro Mourão Lamy Viçoso, vagy rövidebb nevén Pedro Lamy az 1993-as F1-es szezon utolsó négy futamán kapott a lehetőséget a Lotus istállónál, ahol a sérült Alessandro Zanardit helyettesítette. A 94-es szezont már a csapat versenyzőjeként kezdte. A Lotus ebben az évben a harmatos Ford V8-as motort lecserélte az igéretesebb V10 Mugen Hondára. 

1994 májusában járunk, alig néhány héttel Ayrton Senna és Roland Ratzenberger elvesztése, illetve Karl Wendlinger kis híján fatális kimenetelű balesete után. Az FIA azonnali változtatásokat vezetett be az autók lassítása végett, a csapatoknak pedig sürgősen át kellett építeni az erre az évre szánt, és hosszú hónapok alatt kifejlesztett konstrukcióikat.

Lamy Silverstone-ban próbálgatta mindkét autójával a változtatásokat, amikor beütött a krach: a portugál pilóta autójáról az ekkor még padlógázas Abbey-kanyar után leszakadt a módosított hátsó szárny – nagyjából 300 km/h-s tempónál. A Lotus azonnal irányíthatatlanná vált, először megpördült, majd a levegőbe emelkedett, megsúrolta a pálya bal szélét, a törmelékek visszatartása miatt megemelt kerítést, majd teljesen valószerűtlenül egy nézőknek fenntartott alagútba (!) vágódott, ráadásul keresztben.

Az irtózatos erejű becsapódástól a Lotus lényegében megsemmisült… Lamy-t alig lemaradva csapattársa, Johnny Herbert követte, aki először nem gondolta, hogy komoly baleset történt, de elmondása szerint, amikor meglátott a híd alatt egy füstölgő Mugen-Honda motort, megállt. Miután törmelékek nem voltak sehol, az alagutat pedig nem látta ebből a szögből be, körül kellett néznie, és végül a szétszakadt pályaszéli kerítés maradványait követve megtalálta az alagútban ekkor már kigyulladt Lotust, és benne az eszméletlen Lamy-t, akinek ekkor már égett a sisakja is. Rövidesen megérkeztek a pályabírók, akik azonnali tűzoltásba kezdtek, ez azonban azt eredményezte, hogy a szűk alagútban elfogyott a levegő, és nem láttak semmit, így az ekkor eszméletét visszanyerő Lamy-t nem tudták kimenteni – a portugál pedig hiába próbálkozott kimászni a lényegében csak egy ülésből, meg a bukókeret, és a tank egy részéből álló roncsból, sérülései miatt egyedül nem tudott kiszállni. Szerencsére hamar elült a füst, a portugált pedig végre kimenekítették – combcsont-, és kettős térdkalács sérüléssel szállították kórházba, és azonnal meg is műtötték. Herbert, aki a baleset helyszínén legrosszabbtól tartott, átérezhette milyen az, amikor egy versenyző lábai ilyen állapotban vannak… Közel egy éves rehabilitáció várt rá, ugyanakkor felépülése után a portugál elmondhatta, hogy újjászületett – az Abbey-kanyart pedig részben emiatt is átépítették a Brit Nagydíjra. A balesteről a fotókat évekig nem hozták nyilvánosságra...

Pedro Lamy számára mindössze 32 futam jutott a Forma 1-ben és1996 végén be is fejezte pályafutását a királykategóriában, ezt követően a hosszútávú versenyzés felé fordult, és kimondottan sikeressé vált, nevével pedig még 2020-ban is találkozhattunk, elindult például a daytona-i 24 órás versenyen is. 

napiF1sztori vendégcikke

Tartalomhoz tartozó címkék: Napi F1 sztori Visszapillantó
Az oldal tetejére